Med udsigt til en ny synlighed
Ved sidste møde nævnte Lecia, at det som kunstner er svært at få plads i mediebilledet (og at det i øvrigt ikke er blevet lettere, siden kendte politikere som Rhode begyndte at stjæle "musikalsk sendetid" med deres lidt for ubeherskede sangglæde).
Emnet blev bragt op, at man ligesom i Sverige kunne strukturere den licensbetalte sendetid, så den etablerede scene blev præsenteret - i stedet for amatørerne.
Ligesom sidst vil jeg understrege, at TV-mediet er blevet overhalet af internettet og at fænomenet synlighed er ved at ændre sig. Med nettet som dominerende medie, nytter det ikke at være synlig, hvis man ikke er tilgængelig. Og er man tilgængelig, kan synligheden optimeres af kunstneren selv. Her er det ikke et markedsføringsbudget, der tæller. Det er tværtimod netværk, originalitet og kvalitet. På mange måder en sejr for kunsten.
Undersøgelser viser, at den stadig ganske primitive hjemmeside Myspace.com i dag er mere indflydelsesrig end MTV, når det drejer sig om at udbrede kendskabet til ny musik. Efter min mening er det denne type musikmarked og denne type kulturforbrug, som en fremtidig politik bør rette sig ind efter.
Igen vil jeg anbefale bogen "The Future of Music - manifesto for the digital music revolution" af David Kusek og Gerd Leonhard, der med god grund imødeser en musikalsk middelklasse og en bortvisnen af de markedsstrukturer, vi kender idag.
Jeg skrev en kort indledende artikel om Leonhards meget oplysende foredrag på SPOT12 i Århus, hvor han gav et seminar, som kan downloades her. Hans andre foredrag findes her.
Emnet blev bragt op, at man ligesom i Sverige kunne strukturere den licensbetalte sendetid, så den etablerede scene blev præsenteret - i stedet for amatørerne.
Ligesom sidst vil jeg understrege, at TV-mediet er blevet overhalet af internettet og at fænomenet synlighed er ved at ændre sig. Med nettet som dominerende medie, nytter det ikke at være synlig, hvis man ikke er tilgængelig. Og er man tilgængelig, kan synligheden optimeres af kunstneren selv. Her er det ikke et markedsføringsbudget, der tæller. Det er tværtimod netværk, originalitet og kvalitet. På mange måder en sejr for kunsten.
Undersøgelser viser, at den stadig ganske primitive hjemmeside Myspace.com i dag er mere indflydelsesrig end MTV, når det drejer sig om at udbrede kendskabet til ny musik. Efter min mening er det denne type musikmarked og denne type kulturforbrug, som en fremtidig politik bør rette sig ind efter.
Igen vil jeg anbefale bogen "The Future of Music - manifesto for the digital music revolution" af David Kusek og Gerd Leonhard, der med god grund imødeser en musikalsk middelklasse og en bortvisnen af de markedsstrukturer, vi kender idag.
Jeg skrev en kort indledende artikel om Leonhards meget oplysende foredrag på SPOT12 i Århus, hvor han gav et seminar, som kan downloades her. Hans andre foredrag findes her.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home